Lector Diversiteit en divers vakmanschap
Kenniscentrum
Maike Gieling is lector diversiteit en divers vakmanschap. Haar onderzoek richt zich op het versterken van divers vakmanschap binnen de politieorganisatie. In het bijzonder binnen het politieonderwijs.
Divers vakmanschap is dat we ons bewust zijn van onze eigen perspectieven en mogelijke vooroordelen. En hoe die ons werk beïnvloeden. Het gaat om je oordeel (tijdelijk) kunnen parkeren, openstaan voor andere meningen en met verschillende mensen kunnen samenwerken.
Eén van de vragen die centraal staat, is welke kennis en vaardigheden docenten nodig hebben om studenten op dit gebied te kunnen begeleiden. En hoe zij zich hierin verder kunnen ontwikkelen.
Gieling is sinds 2012 verbonden aan de Politieacademie als onderzoeker en docent binnen het hoger politieonderwijs. Zo is ze verantwoordelijk voor het lesblok ‘Police & Society’ binnen de Master of Science in Policing. Ook helpt ze studenten van de verschillende bachelor- en masteropleidingen met hun afstudeeronderzoek. Eerder deed ze onderzoeken naar bedreiging en intimidatie van politiemensen en OM-medewerkers en ondermijnende criminaliteit. Ze nam ook deel aan het project ‘Comparative Police Studies in the EU’. Dit was een onderzoek naar veranderingen binnen politieorganisaties in tien Europese landen.
Gieling studeerde psychologie aan de Universiteit Utrecht. Daarna heeft ze bij deze universiteit de onderzoekmaster Migration, Ethnic Relations and Multiculturalism afgerond. In 2012 verdedigde ze haar proefschrift ‘Dealing with diversity: adolescents’ support for civil liberties and immigrant rights’.
Gieling is bezig met onderzoeken over:
Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.
Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.