In het Kenniscentrum Mens en Politieorganisatie staan de politiemedewerker en de politieorganisatie centraal. We onderzoeken menselijk gedrag bij de uitvoering van het politiewerk en wat dit betekent voor de maatschappij.
Professionele weerbaarheid, integriteit en diversiteit zijn de onderwerpen waar het onderzoek zich op richt en waar we kennis over opbouwen. We bekijken in ons onderzoek welke kennis we nodig hebben om belangrijke vragen van de politie te beantwoorden. Met die kennis kunnen we het politieberoep versterken en vernieuwen. Bijvoorbeeld met adviezen over hoe politiemedewerkers in bepaalde situaties kunnen handelen. En we bekijken ook hoe die kennis gebruikt wordt of gebruikt kan worden in het politieonderwijs. In het kenniscentrum komen daarom ook praktijk, onderwijs en onderzoek bij elkaar.
Het Kenniscentrum Mens en Politieorganisatie werkt onder andere samen met:
Lees meer over de samenwerkingen van de Politieacademie.
Professionele weerbaarheid is dat iemand zijn werk goed kan doen in uitdagende situaties. De Politieacademie onderzoekt wat professionele weerbaarheid van politiemedewerkers betekent. En hoe politiemedewerkers zich hierin kunnen ontwikkelen. We onderzoeken daarom biologische, psychologische en morele onderdelen van weerbaarheid. Ook bekijken we ook wat ze met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld hoe je kunt leren grip te krijgen in onverwachte situaties. Hiermee willen we met praktische en precieze kennis weerbaarheid helpen vergroten. Uitkomsten van de onderzoeken gebruiken we bijvoorbeeld voor:
Kenniscentrum Mens en Politieorganisatie
Lees meer
Met divers vakmanschap bedoelen we dat politiemensen hun werk goed kunnen doen in een samenleving die divers is. Diversiteit betekent afwisseling en gaat over de mix van verschillen tussen mensen. Dat kunnen zichtbare verschillen zijn, bijvoorbeeld leeftijd, sekse, huidskleur, een lichamelijke beperking. Maar ook onzichtbare verschillen, zoals cultuur, seksuele voorkeur, politieke overtuiging, talenten in jouw werk, jouw belastbaarheid of jouw persoonlijkheid.
Een politiemedewerker krijgt in Nederland te maken met al deze verschillen. Ook binnen de politieorganisatie is deze diversiteit aanwezig. Divers vakmanschap betekent dat politiemensen kunnen samenwerken met collega’s en burgers en van elkaar kunnen leren. Maar ook dat ze herkennen waar verschillen tussen mensen leiden tot discriminatie. En dat ze iedereen gelijkwaardig behandelen.
Onze onderzoeken gaan over hoe politiemedewerkers omgaan met deze verschillen. Wat moet een politiemedewerker hiervoor goed kunnen? En hoe zorgen we dat politiemensen zich veilig voelen binnen de organisatie, dat de verschillen er mogen zijn? Met de kennis die we opbouwen willen we meewerken aan de doelstellingen van ‘politie voor iedereen’ en leveren we een bijdrage aan het politieonderwijs.
Burgers mogen van politiemedewerkers verwachten dat zij volgens de wet en eerlijk werken. Regels en grenzen helpen politiemedewerkers in het maken van eerlijke en betrouwbare keuzes.
Wij onderzoeken wat die regels en grenzen betekenen voor politiemedewerkers. En hoe deze hun werk beïnvloeden. Ook kijken we hoe de maatschappij het politie-handelen ervaart. De betekenis van politie-integriteit onderzoeken we vanuit verschillende situaties. Voorbeelden van vragen die in onze onderzoeken centraal staan zijn: hoe gaat de politie om met politiemedewerkers die misschien niet integer hun werk hebben gedaan? Wanneer wordt een intern onderzoek ingesteld en met welk doel? Welke situaties maken het voor politiemedewerkers lastig om integer te werken? Op welke manier zorgt de politie ervoor dat medewerkers eerlijk en betrouwbaar werken? Welke invloed hebben maatschappelijke ontwikkelingen op hoe de politie kijkt naar integriteit?
Met onze onderzoeken zorgen we voor opbouw van kennis over dit onderwerp. En we zijn een sparringpartner voor zowel het onderwijs als de praktijk.
Het is belangrijk om de kennis uit onderzoeken te gebruiken in het politieonderwijs. Op die manier kan de Politieacademie politiemedewerkers nog beter opleiden. Maar hoe kunnen we die kennis dan gebruiken? Wat werkt het beste en wat werkt minder goed? Hoe verspreid je de kennis in het onderwijs het beste? En hoe gebruiken politiemedewerkers in de praktijk wat ze hebben geleerd hebben in de opleiding? Met antwoorden op deze vragen verbinden we wetenschap en onderwijs. Hiermee willen we de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.
In een integratielijn werken mensen uit onderzoek, de praktijk en het onderwijs samen. Als kenniscentrum verbinden we onderzoek uit verschillende vakgebieden. We zijn op weg naar transdisciplinair onderzoek. Dit is onderzoek waarbij onderzoekers uit verschillende vakgebieden samenwerken met mensen uit de praktijk. Zij delen kennis en onderzoeksmethoden, waardoor de groep leert van elkaar. Dat leidt tot nieuwe antwoorden op onderzoeksvragen. Hierdoor ontstaat een nieuw vakgebied dat zich richt op mensen en de politie. Sociale wetenschappen, bètawetenschappen en de studie van het recht komen hierin samen.
In deze integratielijn zorgen we er vooral voor dat vragen en resultaten van onderzoeken meer bij elkaar komen. Zo kunnen we belangrijke vragen van de politie over hoe mensen functioneren in de maatschappij beter beantwoorden. We werken samen met de Universiteit voor Humanistiek en de Radboud Universiteit.
Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.
Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.