Naar hoofdinhoud

Het verhaal van Mike

Mike in zijn tijd als adviseur

Mike Henssen had altijd de droom om politieagent te worden. Toen hij net achttien jaar was, kon hij die gaan waarmaken. Bij de Politieacademie volgde hij opleidingen van niveau 2 tot en met de bachelor én een masteropleiding. Nu, 23 jaar later, is Mike sectorhoofd van de politie Noord- en Midden-Limburg. 'Op de momenten in mijn loopbaan dat ik klaar was voor een volgende stap, stoomde de Politieacademie mij met opleidingen telkens weer klaar voor het werk dat daar bij paste. Ik ben er tot op dag van vandaag trots op dat ik bij deze mooie organisatie mag werken.'

'Ik zeg wel eens gekscherend dat ik alle initiële opleidingen en doorstroomvarianten van de Politieacademie heb gevolgd. Ik schat in dat ik daar vrij uniek in ben. 23 Jaar geleden begon ik met mijn mavodiploma op zak bij de politie als surveillant. Van de niveau 2 opleiding ben ik via een doorstroomtraject naar niveau 3 gegaan en van daaruit naar niveau 4, ook mbo. Vervolgens ben ik begin 2011 gestart met de niveau 5 opleiding, de politiekundige bachelor.'

Hbo bachelor

'Dat was in een fase in mijn loopbaan dat ik merkte dat ik tegen muren aanliep. Ik had veel praktijkervaring, had bij de recherche gewerkt, was wijkagent geweest, had noodhulpdiensten gedraaid, merkte dat ik analytisch sterk was, dat ik goed was in dingen op papier zetten en dat ik goed was in collega’s motiveren. Ik wist alleen niet zo goed wat ik daar verder mee kon. Ik bedacht me dat ik mij misschien maar eens wat meer moest gaan ontwikkelen richting een meer theoretisch en abstracter opleidingsniveau. Toen kwam de hbo bachelor voorbij.'

Mike in zijn begintijd bij de politie
Mike in zijn begintijd bij de politie

Dat vind ik tot op de dag van vandaag nog steeds erg leuk om te doen: vanuit de praktijk schakelen naar strategie en omgekeerd

Eyeopener

'De bachelor was voor mij een echte eyeopener. Ik ging van een smalle, kleine kijk op de wereld, naar een heel brede blik. Ik kwam voor het eerst in aanraking met strategische thema’s en leerde veel meer over hoe de politie in de samenleving staat en wat nu precies onze functie is. Ik vond het een fantastische opleiding. Ik kon echt de diepte ingegaan met de opdrachten die ik deed. Ik vond gebiedsgebonden politiewerk (GGP), de lokale verankering van de politie in de wijk, een mooi thema. Ik heb toen op dat gebied een case study gedaan, een scriptie geschreven en andere onderzoeksmethodieken toegepast. Ik kon daarmee toen heel goed de vertaling naar de praktijk maken. Dat vind ik tot op de dag van vandaag nog steeds erg leuk om te doen: vanuit de praktijk schakelen naar strategie en omgekeerd.'

'We zaten destijds in de fase van de start van de nationale politie en dus er was heel veel behoefte aan duiding van de plannen van de nationale politie. Ik kon toen heel mooi de kennis en kunde die ik in de opleiding had opgedaan, koppelen aan de actuele ontwikkelingen binnen de nationale politie. Ik werd veel gevraagd om mee te denken over strategische thema’s rondom GGP, dat vond ik heel erg gaaf. Ik ben daarna op nationaal niveau voor verschillende politiechefs adviseur geweest op dit thema. In 2018 ben teruggegaan naar de eenheid Limburg. Daar ben ik sinds anderhalf jaar sectorhoofd.'

Abstracter denken

'Een stapje wat ik ook nog wilde maken, was het doen van een master in politiekunde. In 2016 ben ik begonnen met de Master of Science in Policing (MScP). In 2020 ben ik daar in afgestudeerd. Een heel mooie opleiding op academisch niveau, helemaal in het Engels. Ik kreeg hierdoor veel meer inzicht in de positie van de politie in Nederland, maar ook die van onze politie in de internationale context. Er zijn heel andere manieren om de rol van de politie in te vullen dan hoe wij dat in Nederland doen. Ik weet nu veel meer over de voor- en nadelen van de verschillende manieren en welke strategieën er allemaal zijn. Tijdens deze opleiding kijk je ook naar hoe Nederland er over vijf tot tien jaar uitziet en welke rol de politie daar dan in heeft. Supergaaf. Deze opleiding heeft echt mijn honger naar abstracter denken gestild. Omdat ik deze opleiding en de politiekundige bachelor met collega’s uit het hele land heb gevolgd, hebben ze mij ook een enorm netwerk binnen de politie opgeleverd. Als ik nu met een vraag zit, kan ik die collega’s vandaag nog bellen.'

Mike in zijn tijd als adviseur
Mike in zijn tijd als adviseur

Invloeden van buitenaf

'De Politieacademie zou in haar onderwijs misschien soms wel wat meer invloeden van buitenaf kunnen toelaten. Inzichten vanuit andere opleidingen toevoegen aan de eigen opleidingen. Dat wordt voor een deel al gedaan, maar bij de opleidingen die ik heb gevolgd, heb ik toch het gevoel overgehouden dat ik nog wat meer buiten de keuken van de politie zou willen kijken. Zorg en veiligheid of ondermijning zijn bijvoorbeeld thema’s die tegenwoordig heel vaak naar voren komen in opleidingen. Daar hebben wij als politie natuurlijk een rol in, maar ook andere organisaties denken hier ook over na. In de zorg, maar bijvoorbeeld ook gemeenten, of de Belastingdienst. Hoe zouden wij de aanwezige kennis over dit onderwerp kunnen integreren in het politieonderwijs? Ik zou het ons gunnen om vaker over de grenzen van ons eigen vakgebied te kijken.'

Reflectie en je eigen persoonlijke ontwikkeling zit als een rode draad in de politieopleidingen

De worsteling van studeren

'Reflectie en je eigen persoonlijke ontwikkeling zit als een rode draad in de politieopleidingen. Ik reflecteer nu nog dagelijks op mijn eigen werk, maar ook op mijn omgeving. Ik vind het belangrijk om een kritische reflectie op mijn omgeving te kunnen geven. En om dat onderbouwd te kunnen doen, op een manier dat je in verbinding blijft. In een opleiding leer je heel veel nieuwe dingen. Maar ik heb ook veel geleerd van de worstelingen die bij een opleiding horen: examens afleggen, een examen een keer niet halen, of een onderwerp heel erg moeilijk vinden. Dat heb ik allemaal meegenomen in de rest van mijn loopbaan. In mijn werk worstel ik soms ook met vraagstukken en dilemma’s, het gaat niet altijd allemaal even soepel, of zoals ik van tevoren had verwacht. Ik heb nu dus nog steeds soms even de tijd nodig om dingen te leren. De opleidingen hebben mij geholpen om daar mijn weg in te vinden. Het ongemak dat daarbij hoort – je wordt even uit balans gebracht – en daarmee omgaan, dat helpt mij tot op de dag van vandaag om steeds een beetje beter te doen dan gisteren.'

Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

 

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.