Naar hoofdinhoud

Het verhaal van Saman

Saman

Saman werd op 1 mei 2023 benoemd als sectorhoofd van het district Noord- en Oost-Gelderland. Momenteel is hij, naast zijn werk, bezig met het afronden van de Master of Science in Policing (MScP). Een opleiding die hem veel heeft gebracht. 'Ik kan nu beter de vertaling maken van kennis op strategisch niveau, naar het werk van de agent op straat en andersom. Dat is voor mij het allerbelangrijkst.'

'Ik ben van innovatie en houd van verandering. We moeten in beweging blijven om bij het einddoel te komen. Ik wil collega’s inspireren om te bouwen en verder te komen, en daarvoor is iedereen nodig. Ik woon sinds 1998 in Nederland. Daarvoor heb ik bij de politie in Koerdistan en in Irak gewerkt, daar kom ik ook vandaan. In 2008 ben ik begonnen met de opleiding aan de Politieacademie in Drachten.'

Rugzak gevuld

'Bij de politie in Noord-Nederland heb ik allerlei verschillende functies gehad. Van in een basisteam tot politieprofessie en van projectleider tot CTER-coördinator. Ook was ik betrokken bij de opzet van het programma ‘Kracht van het verschil’, de voorloper van ‘Politie voor Iedereen’. Langzaam heb ik mijn rugzak steeds verder gevuld met bagage. Ook op het gebied van leren. Ik heb het altijd interessant gevonden om te weten hoe een bedrijf werkt. Daarom heb ik, buiten de politieorganisatie om, een hbo-opleiding Bedrijfskunde gevolgd. De praktische opdrachten in het kader van die opleiding, heb ik wel zowel binnen als buiten de politie uitgevoerd.'

Tijdens deze opleiding maakte ik voor het eerst kennis met de manier van onderzoeken vanuit de wetenschap en om op die manier te kijken naar interessante vraagstukken

Blik op de samenleving

'Vervolgens kreeg ik de kans om leiding te geven aan het basisteam in Noord-Nederland, in Zuidoost Drenthe. Dat heb ik ongeveer vier jaar gedaan. Ik wilde uiteindelijk richting de functie van sectorhoofd. Daarvoor heb ik een traject gevolgd waar ook een masteropleiding bij hoorde. Ik kreeg een tip over de Master of Science in Policing en dat sprak mij erg aan. Tijdens deze opleiding maakte ik voor het eerst kennis met de manier van onderzoeken vanuit de wetenschap en om op die manier te kijken naar interessante vraagstukken. Bijvoorbeeld: hoe hebben wij in Nederland de politie georganiseerd? Waarom doen de Engelsen het op hun manier en waarom doen ze het in het Midden-Oosten weer anders? Waarom zijn dingen zoals ze zijn? En waarom vinden wij in Nederland de wijkagent en de buurtregisseur belangrijk en staat bijvoorbeeld de Franse politie juist wat verder af van de samenleving? Allemaal vraagstukken die mijn blik op de samenleving hebben vergroot en mij, gedurende de afgelopen drie jaar, enorm hebben geholpen bij mijn wetenschappelijke perspectief op politiewerk. Ik heb geleerd om van buiten naar binnen te kijken, maar ook vanuit het verleden naar het heden. Wij hebben binnen de politie soms de neiging om alleen naar het hier en nu te kijken. Tijdens de studie ga je met het lezen van wetenschappelijke stukken soms de historie van de afgelopen honderd jaar in.'

Black Lives Matter

'Naast elementen van organisatiestructuur en leiderschap, leer je ook over de cultuur binnen de politie. Ik heb zelf ook een aantal onderzoeken verricht. Eén daarvan ging over Black Lives Matter demonstraties. Hoe wij dit thema in Nederland behandelen vanuit de wetgeving en hoe verschillende overheidsonderdelen met zo’n dilemma te maken krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een burgemeester die naar zowel de letter van de wet kijkt, als naar de rol van de politie, die eigenlijk zelf ook betrokken is, omdat er iemand is omgekomen door politiegeweld. Hoe ga je als politie de straat op om deze demonstranten te beschermen? Maar tegelijkertijd ook om met de demonstranten in verbinding te staan en ze te begrenzen waar nodig? Daar zijn hele interessante theorieën over.'

Het gaat niet om de wensen van de leiding van boven in de organisatie, het gaat om de behoefte van de collega’s op straat

Duidelijkheid

'Zoals ik eerder al aangaf, vind ik de vertaling van het kijken op strategisch niveau naar het werk van de collega’s op straat belangrijk. Het gaat niet om de wensen van de leiding van boven in de organisatie, het gaat om de behoefte van de collega’s op straat. Als ik een willekeurige collega vraag: wat is jouw behoefte? Dan zegt zij of hij: duidelijkheid. Collega’s zijn professioneel en de ‘hoe’-vraag kunnen zij prima beantwoorden. Er is juist veel behoefte aan uitleg over ‘het waarom’ achter deze opdracht, en ‘wat’ de opdracht is. Het is onze job als leiding om de taal van het systeem beter te begrijpen, interne en externe opgaven helder te hebben en duidelijke opdrachten te formuleren. Hiervoor is medewerkersparticipatie onmisbaar. Daarnaast heeft de opleiding mij ook geleerd om heel praktisch te denken.'

Internationaal element

'Het samenspel tussen de Politieacademie en de Canterbury Christchurch University droeg voor mij enorm bij aan het plezier van de opleiding. Niet alleen vanwege de studie in andere land, maar ook omdat ik vanuit die Engelse universiteit letterlijk naar het hier en nu in Nederland keek. De Engelse literatuur is rijker dan die in Nederland als het gaat om wetenschappelijke onderzoeken. Dat vind ik een enorme meerwaarde. Het internationale element van de opleiding sprak mij sowieso erg aan. Ik had bij sommige colleges bijvoorbeeld ook Duitse klasgenoten. Dat was ook weer heel leerzaam. Ik heb de hele periode aan de Canterbury University als heel erg prettig ervaren.'

Wat de opleiding mij als persoon aan kennis en kunde heeft opgeleverd, heeft bijgedragen aan de ontwikkeling in mijn leiderschapskwaliteiten

Toekomstbestendige organisatie

'Ik zit nu in de fase van het schrijven van een voorstel voor mijn eindscriptie. Wat de opleiding mij als persoon aan kennis en kunde heeft opgeleverd, heeft bijgedragen aan de ontwikkeling in mijn leiderschapskwaliteiten. Ik kan alleen maar toejuichen dat we binnen de politie op het punt zijn gekomen dat voor bepaalde functies een masterstudie is vereist. In het verleden werd vaak gezegd: deze persoon heeft al zoveel cursussen gevolgd of heeft al zoveel ervaring, die is geschikt. Daar zit zeker een kern van waarheid in. Maar ik ben van mening dat je een zeker denkniveau nodig hebt wanneer je een professionele politieorganisatie wilt zijn die toekomstbestendig is en die de samenleving echt begrijpt. En daar hoort ook de kennis en kunde bij die je in die drie, vier jaar van de opleiding vergaart.'

Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

 

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.