Naar hoofdinhoud

Het verhaal van Steef

Student Steef staat voor het politiebureau en lacht naar de camera

Bij spoedmeldingen binnen enkele minuten verschillende soorten informatie aan elkaar verbinden en hoofd- en bijzaken onderscheiden. Dat is de taak van een Generalist Intelligence op het Real Time Intelligence Center (RTIC). Een functie die nog niet bij iedereen bekend is. En toch zo belangrijk. Want door het razendsnelle speurwerk van deze politieagenten konden bijvoorbeeld de daders van de liquidatie van Peter R. de Vries snel worden klemgereden. Een hectische baan dicht bij de uitvoering van het dagelijkse politiewerk. Steef heeft haar droombaan gevonden. Ze volgde voor deze functie eerst de opleiding Politiemedewerker Specifieke Inzet (PSI). Ze vertelt over de opleiding en haar dagelijks werk dat geen dag hetzelfde is.

‘Ik heb een opleiding psychologie afgerond, maar eigenlijk wilde ik van kinds af aan al bij de politie. Telkens dacht ik: ik ga toch eerst nog even wat anders doen. Na mijn opleiding heb ik in de zorg gewerkt met kinderen met ernstige gedragsproblemen. Maar na twee jaar miste ik het plezier in mijn werk. Ik besloot daarom te stoppen. Ik heb altijd vacatures van de politie in de gaten gehouden. En ook een aantal keer gesolliciteerd, maar dan werd ik het niet. Ik was jong en solliciteerde op hbo-functies. Ik won het niet van mensen die van de universiteit kwamen en ook solliciteerden. Ik ging verder kijken en toen kwam de functie Generalist Intelligence op het RTIC op mijn pad.’

PSI-opleiding

‘Na het lezen van de vacaturetekst was ik gelijk enthousiast. Ik las dat het lijkt alsof je zelf in de politieauto zit. Maar dan virtueel op de achterbank. Geen enkele dag is hetzelfde. Dat leek me ontzettend leuk. Ik solliciteerde en kwam door de selectieprocedure. De selectie is hetzelfde als waar de collega’s op straat ook doorheen moeten, behalve de sporttest. Voor mijn functie moest ik vervolgens de PSI-opleiding volgen.’

Tot in de kleine details moesten we camerabeelden uitlezen

‘De opleiding begon met een oriëntatie waarbij ik twee diensten met de noodhulp mee mocht. Dat was fantastisch. Ook ben ik met een hondengeleider mee geweest. Daarna gingen we aan de slag met strafrecht, gespreksvoering en het portfolio. De gespreksvoering met acteurs was voor mij als psycholoog vooral leuk. Maar veel medestudenten stonden al te zweten bij het idee. Als laatste hebben we geoefend met een proces-verbaal. Dat vond ik ontzettend pittig. Tot in de kleine details moesten we camerabeelden uitlezen. Toch heb ik dat examen met een 9 gehaald.’

Veiligheid waarborgen en heterdaadkracht vergroten

‘Inmiddels werk ik twee maanden bij het RTIC. Ik zit op de meldkamer en werk nauw samen met de collega’s van het Operationeel Centrum. Zij nemen alle 112- telefoontjes aan en sturen de collega’s op straat aan. Wij geven vervolgens alle informatie die nodig is. Soms kunnen we niks doen, maar binnen vijf minuten kan er chaos zijn vanwege een schietincident. Dan moeten we alle informatie die we kunnen vinden delen met de collega’s op straat om hun veiligheid te waarborgen. En om de heterdaadkracht te vergroten. Bij de moord op Peter R. de Vries zorgde de afdeling RTIC er uiteindelijk voor dat die gasten zo snel konden worden aangehouden.’

Verhaal Steef - van achteren voor de computer op het RTIC

In de chaos van collega’s op straat hoor ik bijvoorbeeld een naam die nog nergens is opgeschreven

‘Aan een kenteken, een deel van een kenteken of een naam heb ik soms al genoeg. Ik kan in open- en gesloten bronnen zoeken. Social media en politiegegevens bijvoorbeeld. Die combinatie van informatie kan soms net dat ene puzzelstukje zijn. Door heel snel te zoeken, te analyseren, informatie te verbinden en hoofd- en bijzaken te onderscheiden, kom ik tot bepaalde informatie of bepaalde personen. Ik krijg alles mee en hoor ook het portofoonverkeer. In de chaos van collega’s op straat hoor ik dan bijvoorbeeld net een naam die nog nergens is opgeschreven.’

Denken in scenario’s

‘Laatst kwam er een melding binnen dat er een rugzak was gevonden met daarin een paspoort en rijbewijs. De rugzak lag in het water. Dan ga ik denken in scenario’s: ligt er misschien iemand overleden in het water? Met de gegevens op het paspoort ga ik zoeken. Wat bleek? Bij deze dame was de dag ervoor ingebroken en waren er spullen weg. Dan hoeft er dus geen brandweer te komen om in het water te gaan zoeken. Inmiddels heb ik in deze twee maanden al van alles meegemaakt. Ik heb echt de leukste baan. Dat klinkt misschien dubbel, maar het is wel waar ik voor heb gesolliciteerd. Om dit soort mooie casussen te draaien.’

Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.