Het verhaal van André Hoe leer je goed fotograferen? André van den Bos is docent Visualisatie. Een vak bedoeld voor politiemedewerkers in het forensische domein. Hij vertelt hoe hij studenten leert met allerlei omstandigheden om te gaan voor forensische fotografie. ‘We werken met kleine groepjes. Dit zijn ongeveer twaalf tot veertien studenten. Van tevoren volgen studenten eerst een basistraining. Dit doen ze op de School voor Fotografie. Hier leren ze hoe de camera werkt. Ook leren ze het vak fotografie kennen. Op de Politieacademie oefenen we met het forensische gedeelte. We passen de informatie en theorie uit de eerste week toe in de praktijk. Denk aan plaats delict fotografie. Dit kan een lichaam, een ruimte binnen, maar ook buiten zijn. Je moet rekening houden met verschillende lichtomstandigheden. Of hoe je fotografeert met forensische lichtbronnen. Hiermee maak je sporen zichtbaar. Het expertteam visualisatie en reconstructie van de politie vertellen wat je zoal ziet in de praktijk.’ Eigen inbreng ‘De studenten kunnen veel inbrengen in de lessen. Ik vraag altijd aan het begin van de lessen wat ze willen leren. Of een leervraag hebben die ik gelijk mee kan nemen in de les. Sommige studenten willen beter leren flitsen. Andere studenten willen meer weten over hoe ze om moeten gaan met slecht licht of brandfotografie. De meeste studenten zijn het meest nieuwsgierig en gefocust naar letselfotografie. Ze willen weten hoe ze reageren op letselfotografie met een slachtoffer. Om die reden zou ik graag met acteurs willen werken.’ Blijven oefenen ‘Wat ik altijd meegeef, is blijven oefenen. Ik leer ze een vaardigheid die je moet trainen en bijhouden. Je merkt hierdoor echt een verschil in jouw fotografie. Je kunt meelopen met zaken in jouw eigen eenheid. Maar heel veel dingen kun je in jouw eigen omgeving oefenen. Overal jouw camera in de hand houden. Als je bijvoorbeeld een nagel van jouw partner fotografeert, dan doe je ook aan letselfotografie. Of je fotografeert in de natuur. We hebben een keer in de tuin van de Politieacademie gefotografeerd. Een groepje studenten vond de opdrachten lastig. Deze kennis gebruik je weer op het forensische gedeelte.’ ‘Ik blijf zelf ook heel veel oefenen. Ik fotografeer heel veel. Ik houd contact met fotografen uit de medische wereld, het NFI en de zakelijke wereld. Ik houd hiermee bij welke technieken zij gebruiken. En ik heb natuurlijk contact met mijn collega’s van de forensische opsporing (FO) bij de politie. Ik vraag deze collega’s weleens om als gastdocent mee te lopen bij mijn lessen. Zij geven dan aan hoe bepaalde zaken in de politiepraktijk gaan. Daarnaast probeer ik studenten aan mij te binden. Zo kunnen zij later gastdocent worden. Ook heb ik een fotogroep opgezet. Hiermee doen we bijvoorbeeld aan straatfotografie in Amsterdam.’ FO Ontwikkelplein ‘Ik ben ook te vinden bij het FO Ontwikkelplein van de politie. Dit is ‘the place to be’ voor forensische opsporing. Hier delen we kennis en doen we nieuwe vaardigheden op. Ook experimenteren we. We doen dit niet alleen voor de politie. Ook studenten bij de GGD letselfotografie moeten leren. Forensische artsen en verpleegkundigen zijn daar ook te vinden.’