Het verhaal van Joke Bij de Politieacademie werkt een bonte verzameling van mensen. Zij hebben verschillende ervaringen, achtergronden, kennis en kunde. Joke werkt als docent beroepstaalvaardigheid. Dit doet ze bij het team basis politieonderwijs op de Politieacademie in Drachten. Joke vertelt ons wat voor werk ze doet en waarom ze hiervoor kiest. Wat doe je voor werk en waar bestaat jouw werk uit? ‘Als docent beroepstaalvaardigheid begeleid ik studenten bij het maken van schriftelijke beroepsproducten. Denk aan een proces-verbaal en een mutatie. Ik geef uitleg over de inhoud en vorm van deze teksten. Daarnaast geef ik les over spellingsregels. Interpunctie en grammatica. Je moet als agent wat je op straat of online ziet, kunnen vertalen naar een schriftelijk product. Het is belangrijk dat je dit product goed kunt beschrijven. Het kan voorkomen dat het bij de rechtbank terecht komt.’ ‘Mijn werk is afwisselend. Ik begeleid studenten tijdens de opleiding om deze beroepsproducten zo goed mogelijk te maken. Daarnaast kijk ik de producten na en geef ik de student feedback. Studenten stellen als leerteam of alleen leervragen op. Dit doen ze op basis van de leerdoelen en kenmerken van beroepsproducten. Dit doen ze in de uren waarin ik ze begeleid. Ik help de studenten soms daarin. Ook laat ik zien welke opties er nog meer zijn.’ ❛❛ Ik geef hen het vertrouwen dat ze ook al veel wel kunnen op het gebied van taal ‘Ik ga vaak in gesprek met studenten over hun persoonlijke ontwikkeling. Dit doe ik op het gebied van taal. Ze kunnen hun woordenschat en kennis van de wereld bijvoorbeeld vergroten door meer te lezen. Ik geef hen ook het vertrouwen dat ze ook al veel wel kunnen op het gebied van taal. Dit motiveert ze voor verbeteringen.’ Waarom doe je dit werk? ‘Ik doe dit werk omdat ik de combinatie taal en werken met mensen leuk vind. Na mijn studie Nederlands heb ik gewerkt op een mbo-school. Ik zocht als docent Nederlands meer verbinding met de beroepspraktijk. Dat vind ik hier bij de Politieacademie. Ik ben nog steeds wel bezig met mijn vak Nederlands. Maar dit werk heeft direct een relatie met het beroep: de politiepraktijk. Als docent beroepstaalvaardigheid zoek ik de samenwerking met andere vakken. Denk aan algemeen juridisch en gedrag en communicatie. Ik begeleid samen met een docent algemeen juridisch studenten. Dit doe ik bij het maken van een praktijkopdracht. En vervolgens een proces-verbaal.’ Waarom doe je dat bij de Politieacademie? ‘Ik begeleid bij de Politieacademie in Drachten studenten van jong tot oud. Dit is van het begin van de opleiding tot en met dat ze werken in de praktijk. Ik wil iets doen wat er toe doet. Dat heb ik altijd gehad. Ik kwam in een nieuwe wereld terecht bij de Politieacademie. Ik kreeg tijd om die wereld te leren kennen. Dit deed ik door direct kennis van de praktijk op te doen. Ik liep pasgeleden mee op de meldkamer. Ook draaide ik een dagdienst mee in de dienstauto. Ik kan mijn ervaring en kennis in deze nieuwe omgeving gebruiken.’