Naar hoofdinhoud

Het verhaal van Kim

Docent Kim lacht naar twee politiestudenten

Als politiestudent leer je veel vaardigheden. Je krijg onder andere rijles, zelfverdediging en les over wetten en regelgeving. Maar volgens Kim zijn de vaardigheden in communicatie net zo belangrijk. Kim is docent Gedrag en Communicatie. Ze vertelt waarom goede communicatie belangrijk is bij politiewerk. 

‘Bij Gedrag en Communicatie leer je vaardigheden om gesprekken te voeren. Je oefent in situaties die lijken op de praktijk. Dit doe je met acteurs. Je probeert spanning in een bestaande ruzie of een andere situatie te verminderen. Het levert je ook informatie op die je nodig hebt om goed je werk te doen. Je komt tijdens jouw werk in situaties die een grote impact kunnen hebben op jou als persoon. Daarom trainen we hiervoor. We spreken over mentale kracht. We bespreken de tools die je kunnen helpen om hiermee om te gaan.’

Het is niet nodig om andermans pijn daadwerkelijk zelf te voelen om te laten zien dat je meevoelt

De eerste tool aan je koppel

‘Als politieagent heb je de basisvaardigheid communicatie nodig. Eigenlijk vraagt elke situatie een vorm van communicatie. De eerste stap die je moet maken is contact maken met een persoon. Ik noem de gespreksvaardigheden daarom ‘de eerste tool aan je koppel’. Voor de Profit moet je trainen. Dit geldt ook voor gesprekstechnieken. Je leert deze vaardigheid ook aan. Voor de één is dat makkelijker dan voor de ander. Maar dat geldt voor alle vaardigheden. De één kan bijvoorbeeld goed autorijden, de ander is weer goed in ondervragen. Het voeren van een gesprek is een vak op zich.’ 

‘Wanneer je de juridische kennis combineert met de skills die je leert bij Gedrag en Communicatie, dan heb je in elke situatie de controle. Je maakt hiermee voor jezelf en de ander het verschil. Het is niet nodig om andermans pijn daadwerkelijk zelf te voelen om te laten zien dat je meevoelt. Dit is een misverstand. Maar ik hoor het vaak voorbij komen in het begin van de opleiding. Als dat zo zou werken, dan zou je het werk niet lang volhouden.’ 

Gehoord voelen

‘Eigenlijk geldt er maar één ding. De persoon waarmee je het gesprek voert, moet zich gehoord voelen. Als iemand zich gehoord voelt en het gevoel heeft dat er echt geluisterd wordt zonder oordeel. Dan laat je zien dat je met de persoon meevoelt. Je wilt zo zelf toch ook worden behandeld?’ 

‘Daarnaast leer je veel over achtergrond van verschillende sociale en psychische problemen. Ook leer je over jongeren en het puberbrein. En je leer wat het inhoudt als iemand licht verstandelijk beperkt is.’

We leren de studenten zich meer te verplaatsen in anderen

VR brillen

‘Ik werk met VR brillen. Hiermee kunnen de studenten ervaren hoe het voelt om licht verstandelijk beperkt te zijn. En waar je dan zoal tegenaan kunt lopen. Of hoe het is om als kind huiselijk geweld mee te maken. We leren de studenten zich hierdoor meer te verplaatsen in anderen. De studenten geven aan dat dit hen inzichten geeft. Ze zijn zich nog meer bewust van wat het van hun vaardigheden op communicatie vraagt. De vaardigheden zijn er niet alleen om ‘aardig’ te zijn. Ze hebben een hele handige kant. Namelijk: een situatie zo professioneel en goed mogelijk proberen op te lossen. En dat is natuurlijk waar een politieagent voor wordt opgeleid.’

Docent Kim in gesprek met studenten

Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

 

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.