Naar hoofdinhoud

Het verhaal van Mandy

Rijen studenten met hun handen op de rug

Voordat studenten beginnen aan een van de opleidingen van de Politieacademie op bachelorniveau, maken ze samen eerst een intensieve introductieweek mee. Daarin maken ze kennis met enkele inhoudelijke onderdelen van het politievak. Maar dat is niet waar de week om draait, zegt Mandy, docent gedragswetenschappen en trainer mentale kracht. 'De focus ligt op samenwerking. En inzicht krijgen. In jezelf én in de ander.' Mandy vertelt over de waarde en functie van de introductieweek.

'In november 2022 draaiden we een pilot met een nieuwe versie van de introductieweek voor het hoger politieonderwijs. Studenten kwamen daarvoor voor de introductie een aantal losse dagen naar de Politieacademie. We wilden graag meer zicht krijgen op de studenten, juist omdat we de leerlijn professionele beroepsidentiteit een prominentere rol in ons onderwijs wilden geven. Hoe kun je daar een mooiere start mee maken, dan door daar meteen al helemaal aan het begin aandacht aan te besteden?'

Groepsproces

'We gingen voor de pilot met de klassen naar onze locatie in Ossendrecht. Daar verbleven we een week lang intern. Dat beviel heel goed. In februari konden we niet terecht in Ossendrecht en zijn we uitgeweken naar Apeldoorn. Met deze nieuwe vorm van de introductie proberen we een mooie start te maken met elkaar goed leren kennen. Door vragen te stellen als: wat kom je doen bij de politie en wie ben jij als professional? Daarnaast willen we ze ook veel laten samenwerken. Een week lang samen laten optrekken in allerlei activiteiten en in aanraking laten komen met uitdagingen. Om erachter te komen: wie ben jij als het gaat om je weerbaarheid? En ook om het groepsproces op gang te laten komen.'

Het gaat ook om uitdagingen op het gebied van mentale kracht. Hoe ga je om met donker, of hoogte, of met presteren onder tijdsdruk

Mentale weerbaarheid

'Ik heb mij in de introductieweek vooral gefocust op het stukje mentale weerbaarheid. Wat natuurlijk een heel prominente rol speelt in het worden van een politieman -of vrouw. Ongeacht welke functie je binnen de politie gaat vervullen. Hoe hou je jezelf staande? Wat kenmerkt jou als persoon? Wat wordt er van je verwacht in het creëren van een professionele identiteit? Wat is 'blauw' zijn, of politie zijn? Daar hebben we gesprekken over. Zo’n introductieweek richt zich vooral op: wie ben ik en wie zijn die anderen met wie ik ga samenwerken. Maar het gaat ook om uitdagingen op het gebied van mentale kracht. Hoe ga je om met donker, of hoogte, of met presteren onder tijdsdruk. Wat doen deze stressoren met je? Waar ben je al goed in, wat zou je nog willen leren?'

Het gaat niet om goed of fout

'Tijdens een introductieweek zie je bijvoorbeeld dat sommige mensen terughoudend zijn, terwijl anderen juist vooraan staan om gelijk een leiderschapsrol te pakken. Wat zorgt ervoor dat die laatste ervoor kiest om meteen die stap vooruit te zetten? En wat betekent dat voor de anderen in de groep? Het gaat niet om goed of fout. Maar gedrag geeft wel een indicatie. Als studenten op een bepaalde manier met stress omgaan, bijvoorbeeld door zich niet open te stellen, maar zich juist helemaal terug te trekken, dan doen we daar niet direct iets mee. Maar we slaan het wel op, om misschien later in de opleiding iets mee te doen. En te bekijken hoe het zich verder ontwikkelt: op een positieve manier, of misschien kunnen we er wat extra begeleiding in bieden, of is er een leerbehoefte van de student.'

Oefeningen waarbij je elkaar nodig hebt

'Er is in de introductie ook best een grote rol weggelegd voor de collega’s van IBT. Die laten de studenten bijvoorbeeld samenwerken in sportieve activiteiten, om te kijken hoe fit ze zijn. Het zijn allerlei oefeningen waarbij ze elkaar ook echt nodig hebben. Als ze iets samen moeten doen en een student kan wat minder goed meekomen, hoe reageert de groep daar dan op? Daar worden ze ook in begeleid: wat kun je doen op het moment dat je collega moeite heeft, terwijl het jou wat makkelijker afgaat? Dan trekken we ook de vergelijking: denk eens aan wat je vandaag hebt meegemaakt, hoe je dit hebt ervaren en hoe je je taken hebt uitgevoerd. Probeer dat dan eens te vertalen naar je politiewerk, naar wat je straks gaat uitvoeren. Wat heb je dan geleerd wat je daarin mee kunt nemen?'

Het is voor de studenten makkelijker bepaalde vaardigheden of inzichten op te doen in die eerste weken, waarin ze de politie eigenlijk nog helemaal niet kennen

Wel uitdagen, niet afmatten

'Het is voor de studenten makkelijker bepaalde vaardigheden of inzichten op te doen in die eerste weken, waarin ze de politie eigenlijk nog helemaal niet kennen. Dan kunnen wij ze op een laagdrempelige manier bepaalde dingen laten inzien. We leren ze dingen in oefeningen, om vervolgens de vertaling te maken naar een beroepsauthentieke context. Hoe je daar bepaalde geleerde vaardigheden in kunt zetten. We proberen ze wel uit te dagen, maar het gaat er niet om dat we ze fysiek helemaal afmatten. Ze worden niet als in het televisieprogramma Special Forces VIPS helemaal tot aan de grond toe afgebroken. Het moet ook leuk zijn. Er is ook echt veel tijd om elkaar te leren kennen.'

'Overall fase'

'We hebben in de introductieweek ook onderwerpen verwerkt die echt raken aan het vak. Zo is er al wel aandacht voor uniformleer. Ze beginnen de week in de ‘overall fase’. De meeste studenten lopen in sportkleding. Bij bepaalde oefeningen en onderdelen dragen ze een overall. Aan het einde van de donderdag sluiten we die fase af met gezamenlijk eten. Vrijdag is dan het eerste moment waarop ze volledig hun uniform aan mogen. Dan krijgen ze les in wat het betekent om dat uniform te dragen. Hoe draag je het überhaupt goed, wat zijn de regels? Zo zijn er meer lessen die raken aan de inhoud van het vak, maar het is wel vrij minimaal. De focus ligt echt op samenwerking en inzicht in jezelf en in de ander krijgen.'

Makkelijk aankloppen

'Tijdens de introductieweek werken we met een soort mentorschap: een docent is de hele week als aanspreekpunt gekoppeld aan een klas. Na de introductieweek beginnen ze met het onderwijs. De docenten die een rol hebben bij de introductieweek, zijn uiteindelijk ook degenen van wie ze les krijgen. De docenten komen in het onderwijs regelmatig terug op wat er tijdens de introductieweek allemaal is gebeurd. We zien vaak dat de groep dan al flinke stappen heeft gemaakt, bijvoorbeeld in het samenwerken en in het vormen van ‘buddy’s’. Dat houden ze vervolgens ook vast tijdens het onderwijs. Studenten weten ons na zo’n introductieweek ook heel makkelijk te vinden. Daardoor kloppen ze de rest van de opleiding makkelijk bij je aan.'

Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

 

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.