Het verhaal van Marije Bij de Politieacademie werkt een bonte verzameling van mensen. Zij hebben verschillende ervaringen, achtergronden, kennis en kunde. Marije werkt als docent tactisch juridisch en verhoor. Dit doet zij bij het team Generieke Opsporing van de Politieacademie. Marije vertelt ons wat voor werk ze doet en waarom ze hiervoor kiest. Wat doe je voor werk en waar bestaat jouw werk uit? ‘Ik ben docent tactisch juridisch. Mijn taakaccent is verhoor. Ik geef onderwijs op het gebied van professioneel verhoor. Dit doe ik van zowel getuigen als verdachten. Daarin geef ik les in theorie aan studenten. Ook werk ik samen met acteurs en een gedragswetenschapper. Met deze personen maak ik verschillende opdrachten. Dit doe ik met voorbeelden uit de praktijk. Op deze manier maak ik de methodes eigen.’ ‘De lessen zijn altijd live. Kun je dit dan niet online trainen? Nee, dat is erg moeilijk te trainen. Als tactisch juridisch docent kijk ik vanuit strafvordering en strafrecht. Wat staat er in de wet? Wat mag je wel en niet doen? En wanneer is iets bewezen of rechtsgeldig? Een gedragswetenschapper kijkt vanuit een andere hoek: wat doet het met je brein? Of wat doet bepaald gedrag? De combinatie met wetenschappelijke onderbouwing is leuk en waardevol.’ ❛❛ Ik lees uitspraken in rechtszaken en wetenschappelijke artikelen door ‘Daarnaast ontwikkel ik verschillende lesprogramma’s. Bijvoorbeeld voor familierechercheurs. Ik houd mijn collega’s op de hoogte van ontwikkelingen in verhoortechnieken. Ik lees hiervoor uitspraken in rechtszaken en wetenschappelijke artikelen door.’ Waarom doe je dit werk? ‘Ik zag mezelf niet tot mijn pensioen in de eenheid werken. Ik wilde mij verder ontwikkelen. In de eenheid heb ik veel verhoren mogen afnemen. En ik heb onderdeel mogen zijn van mooie onderzoeken. Daarnaast heb ik alle verhooropleidingen ook gevolgd. Ik vind het heel belangrijk om kennis door te geven aan een volgende generatie. Wat ik zo leuk vind aan onze recherchestudenten, is dat ze heel divers zijn qua ervaring. De één heeft veel ervaring in verhoren. En kun je dus vragen om voorbeelden van zaken te geven. De ander is nog minder ervaren, maar daardoor ook fris en brengt een nieuwe visie mee.’ ‘Als docent leg ik eerst uit waarom we doen wat we doen. En van daaruit bouwen we op welke methodes je kunt gebruiken. Dat vraagt om een open leerhouding. Ook van de al zeer ervaren collega’s. Juist dit proces begeleiden geeft mij voldoening als ze uiteindelijk blij zijn als ze daarin slagen.’ ❛❛ Ik vind het heel belangrijk om kennis door te geven aan een volgende generatie Waarom doe je dat bij de Politieacademie? ‘Ik voel me nog steeds onderdeel van de politieorganisatie. Ik heb de Politieacademie nodig om mijn ervaring, kennis en passie over te brengen. Dit is een specialistische en unieke functie, dat kun je alleen maar hier doen. Als je namelijk een passie hebt voor verhoor, dan is dit de kers op de taart. Je kunt, voordat je uitgeblust bent, jouw kennis overbrengen op de volgende generatie.’