Naar hoofdinhoud

Het verhaal van Miranda

Docent Miranda staat bij een politieauto in een garage

Miranda werkt als docent algemeen juridisch bij de Politieacademie in Apeldoorn. Daarvoor was ze negen jaar wijkagent in Harderwijk en Zwolle. Miranda leert de studenten de juridische basiskennis van verschillende onderwerpen. Dit doet ze met haar ervaring in de praktijk én met creativiteit. Ze vertelt hoe ze daarbij te werk gaat. 

‘Als ik over voorbeelden uit de praktijk vertel uit mijn tijd als wijkagent, dan heb ik alle aandacht van mijn leerteam. Studenten vinden het prachtig om te horen wat je hebt meegemaakt en hoe je dat hebt aangepakt. Bijvoorbeeld over een aanhouding na een woninginbraak. Een man lag plat op het dak van een schuur. Je denkt dat een inbreker na een inbraak gelijk ver weg is. Maar het is altijd goed om je ogen en oren goed open te houden. Ik vind het heel leuk om op deze manier les te geven.’

Het is altijd goed om je ogen en oren goed open te houden

Interactie

‘Ik vind interactie belangrijk. Een tijdje terug heb ik een leerteam in een tweeën gesplitst. Dit deed ik om ze tegen elkaar te laten strijden. Ik heb aan de Q5 studenten gevraagd om zelf vragen te bedenken. Deze vragen moesten gaan over verschillende onderwerpen waarin ik les had gegeven. Denk aan de Opiumwet, verkeerswetgeving en milieu. Over van alles en nog wat.’ 

‘Ik stelde de vragen. Bij een goed antwoord mocht een team een stapje naar voren doen. Wie als eerst in het midden kwam, won. Ze kregen wat lekkers en een medaille. Zo stoeien we met de wetgeving. Hiermee kijk ik hoe de algemene kennis op dat moment is.’ 

Samen leren

‘Ik zit ook op de Leer Ontwikkel Plek (LOP) in Zwolle. Ik draai nog weleens een dienst met studenten. Dit doe ik om een beetje bij te blijven. In het tweede leerjaar zijn studenten veel op straat. Ze hebben dan soms met heftige meldingen te maken. Ik besteed hier veel aandacht aan. Ik ga met ze in gesprek en zoek uit hoe er is gehandeld. Dit doe ik door samen op juridisch gebied uit te pluizen wat er gebeurt. Maar ik vraag ook waar de student tegenaan is gelopen. Dit noem ik samen leren. Ik leer van hen, zij leren weer van mij. Ik wil hiermee een toegankelijke docent zijn.’

Docent Miranda staat bij een whiteboard en wijst tekst aan

Het echte werk leren ze op straat. Wij geven ze de bagage mee

Groei in twee jaar

‘Ik zie studenten afwachtend en verlegen binnenwandelen bij de Politieacademie. En ik zwaai ze uit als startbekwame politieagenten. Je ziet het zelfvertrouwen echt groeien. Na twee maanden zijn ze veel zelfverzekerder. Daarnaast zijn ze gewend geraakt aan de structuur van de politie en de organisatie. Als ik zie wat voor groei ze doormaken in twee jaar, dan is het heel fijn om daar een bijdrage aan te leveren. Het echte werk leren ze op straat. Wij geven ze de bagage mee.’

Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.