Het verhaal van Mounir Docent Mounir geeft het vak algemeen juridisch aan de Politieacademie in Rotterdam. Kortgeleden verbleef hij zes weken op het eiland Sint Maarten. Hier gaf hij onderwijs aan de politiestudenten. Deze klas volgde voor het eerst les volgens het nieuwe politieonderwijs. Mounir is niet de enige docent die dit doet. Verschillende docenten uit Nederland helpen bij het ontwikkelen van de politie(studenten) op de eilanden in het Caribisch gebied. ‘Ik zit in een groep van Nederlandse docenten die kunnen worden uitgezonden naar het Caribisch gebied. Elke drie tot vier maanden vertrekt een docent naar het eiland. We kijken per academie wie er kan gaan en wie niet. Een juridisch docent van de Politieacademie in Rotterdam vertrok nog nooit eerder naar dit gebied. We hebben eerder docenten Integrale Beroepsvaardigheden Training (IBT) naar Bonaire gestuurd. Maar nooit naar het eiland Sint Maarten. Voor de Politieacademie en voor mij was dit volledig nieuw.’ 'Ons kent ons' ‘Ik heb na aankomst eerst een rondleiding over het eiland Sint Maarten gehad. Daarna leerde ik de studenten, het politiebureau en de collega’s daar kennen. Het is zó’n klein eiland. Het is allemaal ‘ons kent ons’. En dan letterlijk. Dat maakt het voor de lokale politiemensen af en toe best lastig. Iedereen is met elkaar opgegroeid en verbonden. De kans is dus vrij groot dat iemand een bekende is wanneer je iemand aan de kant moet zetten voor wat dan ook. Dit zijn lastige keuzes die hier spelen.’ Andere problemen ‘Je gaat een aantal jaren terug op Sint Maarten. Dit bedoel ik niet vervelend. Verschillende werkprocessen vanuit Nederland zijn vaak al doorontwikkeld. De agenten op Sint Maarten kennen deze (nog) niet. In Nederland is het nieuwe politieonderwijs ontwikkeld. Op de eilanden geven ze nu ook les volgens het nieuwe politieonderwijs. Ik heb les gegeven over het onderwerp ‘repressief optreden’ aan de studenten. Ik gaf andere soort leerstof in de les. De problemen op dit eiland zijn anders dan die in Nederland. Je past het politieonderwijs hierop dus aan.’ ‘Ik heb ook noodhulpdiensten meegedraaid op het eiland. Ik snap nu beter wat er speelt en wat er op het bureau gebeurt. Hoe gaan bepaalde processen? Hoe leven de mensen op het eiland? En wat zijn de problemen? Wanneer er een bepaald onderwerp speelt, maak ik opdrachten om te gebruiken in het politieonderwijs. Bijvoorbeeld drie tot vier keer per week een vuurwapenincident. Dit is voor de studenten beter herkenbaar dan een opdracht vanuit Nederland.’ ❛❛ Ik paste het onderwijs volledig aan. Dit deed ik op wat er iedere dag in de praktijk gebeurt Andere cultuur ‘In Nederland willen veel mensen iets nieuws of iets beters. We willen snel veranderingen en verbeteringen zien. In Sint Maarten kon ik mij niet zo opstellen als in Nederland. De cultuur is totaal anders. In Sint Maarten stel je vaker de vragen: wat gaan we vandaag doen? En hoe ziet morgen eruit? Ik heb de studenten af en toe een beetje moeten aansporen om ook met deadlines te werken. Ze wilde heel graag leren en waren erg dankbaar.’ Kwetsbaar opstellen ‘De studenten stelde zich kwetsbaar op. Hierdoor ontstond er onderling begrip. Ik gebruikte spelvormen waardoor ze inzicht kregen in hun eigen gedragspatronen. Maar ook leerde ze patronen in het gedrag van medestudenten herkennen. We begonnen elke dag met een paar vragen. Hoe gaat het nu echt met je? En speelt er iets privé? Dit hielp bij de oefeningen. De studenten vonden het leuk om te doen. Ik maakt hierbij steeds opnieuw een verbinding met de beroepspraktijk. Het is nodig dat alles een doel heeft. Je hoeft niet alles te vertellen, maar wel iets. Als we straks op straat lopen of samen in de auto zitten, dan hebben we alleen elkaar.’ Creatief zijn ‘Om goed les te geven op Sint Maarten, is het belangrijk dat je je snel kunt aanpassen en geduld hebt. Tegelijkertijd is het een mooie uitdaging. Ik heb op Sint Maarten goed kunnen zien dat het ergens anders ook anders kan zijn. In Nederland hebben we het heel goed. We hebben veel luxe. En toch zijn we veel aan het klagen. Op Sint Maarten moet je alles zelf regelen. En ben je op jezelf aangewezen. Het is nodig dat je creatief bent. Je hebt namelijk geen (oefen)materiaal. Ik heb met een betonnen paal en een pen een situatie nagedaan. Want dit materiaal kost niks. In Nederland staan we onder druk doordat er veel stress is. Op Sint Maarten is het leven erg ontspannen. Het is belangrijk dat je als docent resultaten levert. De studenten die een examen moesten afleggen, konden ze na weken gelukkig dromen. Het gaat er uiteindelijk om dat het gedaan moet worden. Alle studenten hebben het examen gehaald. Ik ben erg trots op wat ze tot nu toe hebben bereikt.’