Het verhaal van Sander Bij de Politieacademie werkt een bonte verzameling van mensen. Zij hebben verschillende ervaringen, achtergronden, kennis en kunde. Sander werkt als docent Forensische Opsporing-Verkeer. Dit doet hij bij het team Forensische Opsporing van de Politieacademie. Sander vertelt ons wat voor werk hij doet en waarom hij hiervoor kiest. Wat doe je voor werk en waar bestaat jouw werk uit? ‘Mijn werk heeft veel afwisseling. Ik geef les aan studenten van Forensische Opsporing op het gebied van verkeer. Ik geef ook les bij opleidingen van aanrijdingsselecteurs en bijvoorbeeld familie-agenten. Mijn specialisme is het reconstrueren van verkeersongelukken. Oftewel, het achterhalen en laten zien wat er precies is gebeurd bij een ongeluk. Ik bereid lessen voor en ik ontwikkel lesprogramma’s. Dit doe ik met de ontwikkelingen in de automotive industrie. Denk aan het krijgen van data uit voertuigen. En de waarde bepalen van die data. In voertuigen komen steeds meer autonome functies. Daarnaast wordt er al veel data gegenereerd door software. Deze data kan bij het vinden van de waarheid (waarheidsvinding) cruciaal zijn. Maar het is wel nodig dat de data geldig moet zijn.’ ‘Daarnaast ontwikkelen we onderwijs voor tweedelijnsonderzoeken. Dit zijn onderzoeken die plaatsvinden na het onderzoek op de plaats delict. Daarbij heb ik veel contact met de praktijk. Ook draai ik vaak mee in de eenheid. Zo houd ik mijn kennis van de praktijk op peil. En kan ik vragen stellen en een casus in het echt zien. We proberen op deze manier onderzoek en onderwijs met elkaar te verbinden.’ Waarom doe je dit werk? ‘Vanuit de technische hoek zijn grote botsingen interessant. Iedere keer is het weer een puzzel om op te lossen. Ons team van zes collega’s hebben een specialisme in het reconstrueren van verkeersongelukken. We kunnen bij iedere casus in het land worden gevraagd. Zo was er bijvoorbeeld een bandenspoor op het wegdek dat moeilijk te interpreteren was. Er was maar één blokkeerspoor van een auto die in de slip was geraakt. We hebben veel reconstructies uitgevoerd. Hierbij hebben we uiteindelijk bijgedragen aan de rapportage. Hieruit bleek dat de snelheid van deze auto veel hoger moet zijn geweest dan toegestaan.’ ❛❛ Dat je daarmee nabestaanden iets kunt bieden, is ontzettend mooi ‘Het geeft me veel voldoening wanneer we bij kunnen dragen aan de opsporing en waarheidsvinding. Het is de kans dat je iets kunt doen om de waarheid te bewijzen. En omdat we vooral laten zien wat juridisch te bewijzen is. Dat je daarmee nabestaanden iets kunt bieden, is ontzettend mooi.’ Waarom doe je dat bij de Politieacademie? ‘Het is leuk om in een klas verschillende studenten te zien. Bijvoorbeeld een PD-onderzoeker klas. Deze bestaat uit twaalf studenten. Dit zijn jonge vrouwen tot oudere mannen met veel verschillende achtergronden en opleidingsniveaus. Je leert de studenten in een kleine groep ook persoonlijk kennen. We investeren tijd in die persoonlijke relatie. Als je kijkt hoeveel mensen bij de politie zich met dit vakgebied bezighouden, zijn dat er maar ongeveer tweehonderd. Je kent elkaar dus goed.’