Onderzoek Jurjen Jansen geïnstalleerd als lector aan de Politieacademie Geschreven op vrijdag 31 januari 2025 De samenleving digitaliseert de afgelopen jaren steeds meer. Daarmee is ook de online criminaliteit enorm gegroeid. Hoe zorgt de politie ervoor dat haar kennis in een steeds verder digitaliserende samenleving up to date blijft? En dat zij nu en in de toekomst steeds goed kan blijven handelen? Lector Jurjen Jansen pleit voor meer en van elkaar leren. Om de ‘digitale weerbaarheid’ van politie, burgers en organisaties te verhogen. ‘Als je verplicht moet trainen met je dienstwapen, waarom dan niet met je digitale dienstwapen? Een dienstwapen gebruik je bijna nooit, maar je digitale ‘wapens’ in potentie veel vaker.’ Die uitspraak liet Jurjen Jansen zien in zijn lectorale rede. Hij sprak deze rede vandaag uit op de Politieacademie in Apeldoorn. Directeur van de Politieacademie Leonard Kok installeerde hem daarna als lector Digitale Weerbaarheid van Mens en Organisatie. Een gezamenlijk lectoraat van de Politieacademie en NHL Stenden Hogeschool. Mensgerichte cyberweerbaarheid Dit lectoraat is onderdeel van het kenniscentrum Digitalisering en Technologie van de Politieacademie. Het speelt in op de verwachting dat bijna iedereen te maken krijgt met cyberaanvallen. Burgers, organisatie en politie zijn de drie onderzoekslijnen van het lectoraat. ‘De politie van nu en de toekomst moet inzetten op digitale vaardigheden. Zo blijft zij effectief in criminaliteitsbestrijding, helpt groepen zich veilig houden én blijft in verbinding staan met deze groepen. De mens is de cruciale schakel in de digitale veiligheidsketen. Het onderzoek richt zich op het versterken, ondersteunen en verder faciliteren van deze schakel. Daarbij zetten we in op ‘mensgerichte cyberweerbaarheid’. Wanneer burgers en bedrijven er op eigen kracht niet meer uit komen, dan komt de politie in beeld.’ Meegaan in ontwikkelingen De politie kent verschillende uitdagingen rondom de digitaliserende samenleving. Zoals het versterken van de eigen digitale vaardigheden en de aanpak van online criminaliteit. ‘Mijn lectoraat draagt bij aan de ontwikkeling van een digitaal vaardige en weerbare politie. Met extra aandacht voor digitaal vakmanschap’, vertelt Jurjen. ‘De belangrijkste vraag binnen de onderzoekslijn politie is: hoe kunnen we politiemensen helpen om kennis en vaardigheden op te doen over digitale aspecten van politiewerk? En hen helpen om zichzelf structureel te beschermen tegen digitale risico’s? We willen de kennis over politiewerk in een digitaliserende samenleving vergroten. En we willen het handelingsrepertoire van politiemensen verbeteren. Het uiteindelijke doel van ons onderzoek is dat het bijdraagt aan een politieorganisatie die meegaat met de ontwikkelingen rondom digitalisering.’ Lokaal politiewerk Jurjen richt zich vooral op lokaal politiewerk, binnen de basisteams. ‘Voor lokaal politiewerk is het belangrijk dat politiemensen bekend zijn met de verschillende vormen van online criminaliteit. Dat ze deze vormen kunnen herkennen. Dat ze aangiften van online criminaliteit correct kunnen opnemen en digitale sporen kunnen identificeren. En in sommige gevallen kunnen begrijpen en veiligstellen. Verder zouden politiemensen systematisch te werk moeten kunnen gaan in opsporingsonderzoeken. En kennis moeten hebben van de juridische en ethische kaders. Politiediensten moeten dus investeren in middelen en trainingen om het snel veranderende digitale landschap bij te houden. Om de uitdagingen in het effectief optreden van de politie aan te pakken.’ Doorwerking Het onderzoek van het lectoraat is daarnaast belangrijk voor de politiepraktijk en het politieonderwijs. ‘Een belangrijk resultaat van onderzoek is het systematisch ontwikkelen van nieuwe kennis en oplossingen. Deze kennis en oplossingen moeten niet alleen relevant zijn voor de wetenschap. Maar vooral ook geschikt voor de praktijk en voor de maatschappij in bredere zin. In onze onderzoeken komt de vraag uit de praktijk. Daarom werken we steeds vaker direct samen met de praktijk met actieonderzoek. Dit betekent dat een belangrijk deel van het leren gebeurt op de werkplek. Dat noemen we informeel leren.’ Het onderzoek moet ook een doorwerking hebben in het onderwijs. ‘Docent-onderzoekers én studenten werken mee aan de onderzoeken. De resultaten stromen daardoor direct en indirect door naar het onderwijs. En dragen bij aan de professionalisering van docent-onderzoekers. Ook focussen we op ‘formeel leren’. Door onderwijs te verzorgen of te ontwikkelen, voor de Politieacademie en NHL Stenden Hogeschool. Dat is van een associate degree tot Master-niveau. Zo is de verbinding van het lectoraat met en de doorwerking naar het onderwijs gewaarborgd.’ Meer informatie De gehele lectorale rede 'Samen sterker in een digitaliserende samenleving: van en met elkaar leren' van Jurjen Jansen is beschikbaar in onze mediatheek.