Onderzoek Politieacademie neemt Maike Gieling aan als Lector Diversiteit en Divers Vakmanschap Geschreven op donderdag 20 maart 2025 ‘Politie voor Iedereen’ is een belangrijk onderwerp in de politiestrategie voor 2025-2030. De politie wil een organisatie worden met politiemensen die verschillende vaardigheden hebben. Dat betekent meer dan alleen kennis van verschillende groepen, leefstijlen en culturen in de samenleving. Het betekent ook kritisch kijken naar je eigen handelen. De Politieacademie heeft per 1 maart Maike Gieling aangesteld als Lector Diversiteit en Divers Vakmanschap om dit te versterken. ‘Politiewerk vindt plaats in een diverse maatschappij. Daarom moeten politiemedewerkers verschillende vaardigheden hebben’, zegt Maike. ‘In het politieonderwijs spreken we van divers vakmanschap. Dat betekent dat we ons bewust zijn van onze eigen kijk op zaken en vooroordelen. En hoe die ons werk beïnvloeden.’ ‘Het gaat om je oordeel (tijdelijk) kunnen parkeren, openstaan voor andere meningen en met verschillende mensen samenwerken. Ook als ze andere opvattingen hebben. En uiteindelijk dat we alle verschillende inzichten en kwaliteiten van mensen gebruiken om goed politiewerk te leveren.’ ‘Of het nu gaat om het handhaven van de openbare orde, het voorkomen van zware criminaliteit of binnen de organisatie te zorgen voor een sociaal en veilig werkklimaat.’ ‘Ontwikkelingen en behoeften binnen de politie en de samenleving zijn belangrijk voor ons. Dit helpt ons te bepalen op welke thema’s wij ons moeten sturen met kennis en onderzoek’. Dit zegt Sectorhoofd Kennis & Onderzoek aan de Politieacademie Dennis Maier. ‘Bijvoorbeeld door een lector aan te stellen. Diversiteit is zo’n onderwerp dat de komende jaren ook belangrijk zal blijven.’ Maike Gieling is al langere tijd betrokken bij de Politieacademie als onderzoeker. Zij leidt op dit moment al meerdere onderzoeken vanuit het Kenniscentrum Mens en Politieorganisatie. Ze werkt hierbij ook samen met externe partijen. Zoals met bijzonder hoogleraar Diversiteit en Inclusie van de Politie Saniye Çelik, die verbonden is aan de Universiteit Leiden. ‘Vragen rondom diversiteit blijven belangrijk’ ‘Onderzoek over diversiteit binnen de politie is niet nieuw, maar is belangrijk. Dat komt bijvoorbeeld door een steeds veranderende samenleving’, vertelt Maike. ‘Voor het politieonderwijs is de uitdaging om nieuwe politiemensen goed voor te bereiden op hun taak. Ze moeten in korte tijd veel leren om na hun opleiding zelfstandig op straat te kunnen werken. Hier komen ze in veel verschillende situaties.’ ‘Hoe zorg je ervoor dat je elke burger op een gelijkwaardige manier behandelt? Hoe ga je om met situaties waar je persoonlijke opvattingen misschien op spanning staan met wat het werk van je vraagt? Kun je het met collega’s hebben over wat beter kan in het werk? Kun je elkaar aanspreken op ongewenst gedrag?’ ‘Ik ga de komende jaren werken aan de vraag hoe je verschillende vaardigheden in het onderwijs kan versterken. Dan gaat het om de inhoud van lessen en opdrachten. Maar het gaat ook om de vaardigheden van docenten om studenten goed te helpen en over lastige onderwerpen te praten.’ Sterke groepscultuur ‘Het onderwerp diversiteit is ook belangrijk omdat sommige problemen binnen de organisatie hardnekkig zijn. De politie kent een sterke groepscultuur. Hoewel dat voor een gevoel van verbondenheid kan zorgen, leidt het ook tot uitsluiting van mensen en het niet gebruikmaken van ieders kwaliteiten in de organisatie. Het blijft belangrijk om binnen de politieorganisatie actief te zoeken naar wat ons verbindt. Ondanks de verschillen tussen mensen.’ ‘Iedereen, ongeacht achtergrond of uiterlijk, moet zich binnen de organisatie welkom voelen. Politiewerk vraagt veel van mensen en ze krijgen te maken met heftige situaties. Dat maakt het nog belangrijker om oog te hebben voor het welzijn van medewerkers. En ze een veilige werkplek te bieden.’ Lopend onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag Maike werkt momenteel aan een onderzoek naar de aanpak van grensoverschrijdend gedrag binnen de politieorganisatie. Het onderzoek richt zich op de opvolging van interne meldingen van discriminatie, uitsluiting en racisme. Als er iets gemeld wordt door een politiemedewerker, wat gebeurt er dan? ‘Om dat in kaart te brengen, hebben we dossiers bestudeerd van interne onderzoeken. We hebben ook interviews gehouden met melders en professionals over hun ervaringen. We werken bij dit onderzoek met een begeleidingscommissie. Hier zitten mensen van binnen en buiten de politie in. Zij kijken met een kritische blik mee naar de uitvoering van het onderzoek.’ ‘Veel collega's hebben de problemen in de organisatie al aangekaart. Bijvoorbeeld door de (ex-)collega’s die zich openhartig uitspraken in de documentaire ‘De Blauwe Familie’. Ik hoop dat we met dit onderzoek een bijdrage kunnen leveren om problemen goed aan te pakken. Meldingen moeten serieus genomen worden en goed onderzocht worden. En er moeten gevolgen aan verbonden worden wanneer grensoverschrijdend gedrag gebeurt.’ ‘Je wil als politie toe naar een organisatie waarin een zelfcorrigerend vermogen veel eerder ontstaat. Je wil niet alleen sneller reageren, maar ook toe naar een organisatie waar dit zo weinig mogelijk voorkomt.’ ‘We moeten openstaan voor kritiek van buitenaf’ ‘Als lector werk ik samen met onderzoekers van binnen en buiten de Politieacademie. De nadruk ligt in het onderzoek op het ontwikkelen van vakbekwaamheid. En het verbeteren van de politieopleiding, vooral als het gaat om diversiteit en inclusie. Daarbij is het ook belangrijk om van buitenaf, bijvoorbeeld van andere scholen of maatschappelijke organisaties, feedback te ontvangen.’ ‘Willen we met elkaar zorgen voor een betere politieorganisatie? Dan moeten we openstaan voor de kritiek die van buitenaf komt. En durven te kijken naar waar we zelf kunnen verbeteren. Dit hoort ook bij de verantwoordelijkheid die we als politie dragen richting de samenleving.’