Organisatie Onderwijs Korpschef Janny Knol en docent Bart geven gastles bij Dream School Geschreven op woensdag 16 april 2025 Bart is docent algemeen juridisch op de Politieacademie. Samen met korpschef Janny Knol gaf hij een gastles in het televisieprogramma Dream School. De gastles stond in het teken van het nemen van beslissingen. De jongeren kregen een VR-bril op. Deze VR-module wordt ook ingezet in het onderwijs voor studenten van de Politieacademie. Leren vertrouwen op eigen keuzes Bart: ‘We wilden jongeren die deelnemen aan Dream School laten ervaren hoe het is om als politieagent beslissingen te nemen. De centrale boodschap van de les: je mag leren vertrouwen op jouw eigen keuzes. Politiewerk draait namelijk om het nemen van snelle beslissingen, vaak in een fractie van een seconde. Dat moet je doen op basis van kennis, ervaring en een moreel kompas. We wilden jongeren laten zien dat dit niet alleen geldt voor agenten, maar ook voor henzelf. In je eigen leven moet je soms ook moeilijke keuzes maken.’ Janny is het hiermee eens. ‘Met VR en een rollenspel ervaren ze hoe het is om in een split second een keuze te moeten maken. En hoe belangrijk het is om dan te kunnen vertrouwen op je eigen, innerlijke ‘ik’ om de goede dingen te doen. Het is voor niemand eenvoudig om in alle situaties te bepalen: wat is goed en wat is fout en waar sta ik zelf. Dat is een vaardigheid die je moet trainen. Je moet leren om te vertrouwen op jezelf.’ De les startte met een stelling. ‘Hoe ik denk over de politie, wordt vooral beïnvloed door social media.’ Bart: ‘Dat zorgde meteen voor een gesprek. De jongeren vertelden over hun eigen ervaring met de politie. We wilden deze beelden in perspectief plaatsen. Want vaak zie je alleen het eind van een situatie, maar niet wat eraan voorafging.’ ‘Een aantal leerlingen hebben slechte ervaringen met de politie,’ vertelt Janny. ‘Je ziet dat ze dat meenemen in hoe ze ons benaderden. Ik hoorde het ook in de vragen die ze stellen. Aan de andere kant vind ik het supertof dat ze toch die poging deden om met Bart en mij in gesprek te gaan. Ze stapten daarin over hun eigen drempel heen.’ Spanning en herkenning Daarna gingen de leerlingen aan de slag met de VR-module Professioneel Controleren. Deze module wordt ingezet om het onderwerp etnisch profileren bespreekbaar te maken binnen het basispolitieonderwijs. Bart: ‘In Dream School lieten we de jongeren zelf in de rol van politieagent stappen. Ze kregen een melding over een groep jongeren die mensen lastig zou vallen. Hun opdracht was om deze groep aan te spreken. Ik merkte dat de jongeren het spannend vonden om de VR-bril op te zetten. Sommigen twijfelden of ze wel mee wilden doen. Het is ook niet niks. Je stapt letterlijk even in de wereld van de politie. Terwijl je zelf misschien negatieve ervaringen met de politie hebt gehad.’ ‘Maar langzaam kwamen ze in het scenario. Ze begonnen met elkaar te overleggen: ‘Wat zie jij?’ ‘Ik ga nu vragen om een ID-kaart.’ Een deel van de groep liet de situatie bewust escaleren. Anderen stelden goede vragen. De jongeren dachten actief na: ‘Mag ik dit eigenlijk wel doen?’ en ‘Waarom spreek ik deze jongeren aan?’ Ze beseften dat kleine keuzes in gedrag ook bepalen hoe anderen naar je kijken. Zoals iemand aanspreken of controleren. Een jongere vertelde dat als de politie bij een groep jongeren staat, de omgeving vaak denkt: ‘Zie je wel, altijd die jongeren’. Ook al is er misschien niks aan de hand.’ ‘Ik hoop dat ze uit deze ervaring in elk geval meenemen dat ze zien dat die politieagent ook een mens met een gevoel is,’ vult Janny aan. Virtual Reality in het basispolitieonderwijs Bart gebruikt VR in zijn lessen: ‘Op de Politieacademie gebruiken we VR op verschillende manieren. Het grote voordeel van VR is dat het een echte beleving geeft. Je hersenen geloven wat je ziet en hoort. Ook al weet je dat het niet echt is. Daardoor kun je situaties trainen die in werkelijkheid lastig of gevaarlijk kunnen zijn. VR is ook een goede manier om te testen of studenten de theorie kunnen toepassen. Bijvoorbeeld: wanneer mag je iemand aanhouden? Of wanneer mag je een woning binnentreden? In de VR komen die situaties terug en moet de student direct keuzes maken. Zo kunnen we zien of de kennis goed is overgedragen. En of ze het op de juiste manier toepassen.’ Trainingsacteurs als leerinstrument ‘Naast VR werken we ook met veel trainingsacteurs tijdens de basispolitieopleiding. Dit zag je ook terugkomen in de aflevering van Dream School. De acteurs spelen situaties na waarin politiestudenten moeten reageren. Denk aan agressie of onbegrepen gedrag. De acteur reageert op het gedrag van de politiestudent. Als een student empathisch is, blijft het gesprek rustig. Is iemand te hard of autoritair? Dan escaleert de situatie juist. Op die manier leert de student wat werkt en wat niet. Het mooie is dat we deze situaties helemaal kunnen afstemmen op de ontwikkelpunten van de student. Dat maakt het een krachtig leerinstrument. Het ligt dicht tegen de praktijk aan. Maar het is nog veilig genoeg om ‘fouten’ te maken. En fouten maken is leerzaam en kent niet de gevolgen die er in een echte situatie zouden zijn.’ Als docent inspireren en begeleiden Bart vond het geven van de gastles erg leerzaam. ‘Jongeren zijn een uitdagende doelgroep, maar ook ontzettend waardevol. Als je er één weet te inspireren om een betere keuze te maken, dan is er al winst. Tegelijkertijd ben ik ook heel blij met mijn werk als docent aan de Politieacademie. Onze studenten kiezen bewust voor dit vak. Ze zijn gemotiveerd en leren snel. Het begeleiden van hun ontwikkeling tot politieagent is ontzettend mooi om te doen. Of je nu jongeren inspireert om hun leven op de rit te krijgen. Of de politiestudent vormt tot startbekwame agenten. Het draait allemaal om keuzes. En leren vertrouwen op jezelf.’ De aflevering is terug te kijken op NPO start.